کد خبر: 1226552
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
کریم خان، دادستان دادگاه بین‌المللی کیفری در معرض یک تصمیم تاریخی قرار دارد. او که پیش از این در ماه نوامبر سال ۲۰۲۳ گفته بود دیوان کیفری در لاهه در حال انجام تحقیقاتی درباره جنایات جنگی احتمالی در کرانه باختری، غزه و بیت‌المقدس شرقی مربوط به رویداد‌های بعد از ۱۳ ژوئن ۲۰۱۴ است، اخیراً گفته که این تحقیقات به شرایط بعد از ۷ اکتبر و حمله اسرائیل به غزه نیز گسترش یافته است
جوان آنلاین: ظاهراً اسرائیل دارد بی‌سابقه‌ها را یکی بعد از دیگری تجربه می‌کند. ۷ اکتبر عملیاتی بی‌سابقه بود. اعتراضات جهانی علیه جنگ غزه سابقه نداشت. حمله موشکی- پهپادی ایران به اسرائیل بی‌سابقه بود. اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های امریکا بی‌سابقه است. حالا هم دادگاه بین‌المللی کیفری (ICC) زیر فشار بی‌سابقه قرار گرفته تا صدور حکم علیه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و سایر مقام‌های رژیم صهیونیستی را متوقف کند. دادگاه بین‌المللی کیفری در این باره هم در آستانه یک تصمیم تاریخی برای صدور حکم درباره نسل‌کشی (Genocide) رژیم صهیونیستی است که دست‌کم در تئوری می‌تواند سفر خارجی مقام‌های اسرائیلی را با چالش روبه‌رو کند. وزیر خارجه رژیم صهیونیستی البته حکم نسل‌کشی احتمالی را «ریاکاری» خوانده و گفته که «اگر لازم باشد به خارج نمی‌رویم.»
 
به گزارش «جوان»، کریم خان، دادستان دادگاه بین‌المللی کیفری در معرض یک تصمیم تاریخی قرار دارد. او که پیش از این در ماه نوامبر سال ۲۰۲۳ گفته بود دیوان کیفری در لاهه در حال انجام تحقیقاتی درباره جنایات جنگی احتمالی در کرانه باختری، غزه و بیت‌المقدس شرقی مربوط به رویداد‌های بعد از ۱۳ ژوئن ۲۰۱۴ است، اخیراً گفته که این تحقیقات به شرایط بعد از ۷ اکتبر و حمله اسرائیل به غزه نیز گسترش یافته است. در ماه ژانویه هم، این دادگاه اعلام کرد که اسرائیل «به‌طور قابل تصدیقی» در حال نسل‌کشی در غزه است. اسرائیلی‌ها انتظار دارند اوایل هفته آینده، دیوان حکمی درباره نسل‌کشی مقام‌های این رژیم صادر کند؛ چیزی که با واکنش تند آن‌ها روبه‌رو شده است. نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز جمعه در توئیتی نوشت: «تحت رهبری من، اسرائیل هرگز هیچ تلاشی را از سوی دادگاه کیفری لاهه برای تضعیف حق اساسی دفاع از خود نمی‌پذیرد. تهدید علیه سربازان ارتش اسرائیل و شخصیت‌ها در اسرائیل، تنها دموکراسی در خاورمیانه و تنها دولت یهود در دنیا، رسوایی دارد و ما تسلیم آن نخواهیم شد.» بسیاری، پیام نتانیاهو را تهدید دادگاه کیفری خوانده‌اند که ظاهراً قرار است علاوه بر نتانیاهو، شامل یوآو گالانت وزیر جنگ و هرتزی هالوی رئیس ستاد ارتش شود. وقتی دادگاه کیفری بین‌المللی حکم بازداشت برای فرد یا افرادی صادر می‌کند، به این معنی است که دادستان به دادگاه ثابت کرده که دلایل معقولی وجود دارد که معتقد است نسل‌کشی محقق شده و افرادی که در این حکم نام برده شده‌اند مسئول آن هستند و متهم به نسل‌کشی و اگر به کشوری که عضو دیوان کیفری بین‌المللی است سفر کنند، دستگیر می‌شوند. اغلب اوقات این طور تصور می‌شود که احکام دستگیری صرفاً از نظر نمادین بسیار مهم است ولی این احکام، تأثیرات عملی نیز دارند. صدور حکم دادگاه همچنین به این معناست که کشور‌هایی که با محکوم نسل‌کشی همکاری می‌کنند نیز در حال همکاری با یک مرتکب به نسل‌کشی هستند و از این نظر، بر کشور‌هایی هم تأثیر می‌گذارد که با رژیم صهیونیستی همکاری می‌کنند. 
 
 استرس غیرعادی
آموس هارل، تحلیلگر «هاآرتص» نوشته که اسرائیل با این فرض کار می‌کند که کریم خان، دادستان دیوان بین‌المللی کیفری به احتمال زیاد ممکن است این هفته حکم بازداشت نتانیاهو، یوآو گالانت وزیر دفاع و هرتزی هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل را صادر کند. همچنین منابع نزدیک به کابینه رژیم صهیونیستی به تایمز اسرائیل گفته‌اند که تل‌آویو چند روز است که تلاش گسترده‌ای شروع کرده تا صدور حکم بازداشت دادگاه را متوقف کند و شورای امنیت ملی آن در رأس کمپین جلوگیری از حکم دادگاه قرار گرفته که البته وزارت خارجه این رژیم نیز به آن کمک می‌کند. در حالی که گفته می‌شود محور اصلی حکم ICC این است که اسرائیل «عمداً به فلسطینیان در غزه گرسنگی می‌دهد»، ناداو شوشانی، یک سخنگوی ارتش اسرائیل، روز شبات (شنبه تعطیل) یک جلسه کم سابقه برگزار کرد تا برای خبرنگاران خارجی توضیح دهد که اسرائیل از اسکله موقت بشردوستانه در نزدیکی رفح حمایت می‌کند، تا زمینه‌ای شود برای تلاش‌های ساز مان یافته تغییر در تصمیم دیوان برای صدور حکم ارتکاب نسل‌کشی علیه فلسطینیان. بن‌کاسپیت، در سایت والا نوشته که نتانیاهو به دلیل نگرانی از احتمال صدور حکم بازداشت علیه او و دیگر مقام‌های اسرائیلی، «تحت استرس غیرعادی» قرار دارد و یک «فشار بی‌وقفه از طریق ارتباط تلفنی» برای جلوگیری از صدور حکم بازداشت به ویژه بر دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا وارد می‌کند. معاریو هم نوشت که نتانیاهو تماس‌های زیادی با طرف‌های مختلف به ویژه امریکا برای ممانعت از صدور حکم بازداشت خود برقرار کرده است. 
 
 لازم باشد بیرون نمی‌رویم
علاوه بر اسرائیل، به نظر می‌رسد دست‌کم امریکا و انگلیس نیز کمپین گسترده‌ای برای جلوگیری از صدور حکم ICC به راه انداخته‌اند. روزنامه امریکایی وال‌استریت‌ژورنال در سرمقاله‌ای در روز جمعه از ایالات متحده و بریتانیا خواست مداخله کنند و نوشت: «نامزدی آقای خان (در دادگاه) با حمایت زادگاهش بریتانیا و حمایت ایالات متحده انجام شد، بنابراین اگر هر دو به جناب خان هشدار دهند که اگر به سمت جلو حرکت کند، ممکن است چه اتفاقی بیفتد، تأثیرگذار است.» وال استریت ژورنال نوشت: «اگر این کار را نکنند، پرزیدنت بایدن و نخست وزیر ریشی سوناک با این خطر مواجهند که امریکایی‌ها و بریتانیایی‌ها را در جایگاه بعدی قرار دهند.» صفحه عبری یانون ماگال از حامیان نتانیاهو نیز نوشت: «اگر بایدن به خود نیاید و دادگاه کیفری در لاهه را متوقف نکند، از جمله در صورت لزوم (همان‌طور که ترامپ انجام داد) با تهدید به تحریم‌های شخصی علیه رؤسای دادگاه، ممکن است حکم‌های بازداشت بین‌المللی برای نتانیاهو، گالانت و هالیوی در این هفته صادر شود.» با وجود همه استرس‌هایی که رهبران اسرائیلی با آن مواجهند، آن‌ها می‌کوشند حکم احتمالی دادگاه را عادی‌نمایی کنند. «یسرائیل کاتس»، وزیر امور خارجه این رژیم مدعی شد حکم بازداشت دادگاه کیفری بین‌المللی در لاهه «ریاکاری مطلق» است و با اشاره به عواقب صدور این حکم افزود: اگر لازم باشد مقامات رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی می‌مانند و آن را ترک نخواهند کرد. کاتس همچنین گفت که اسرائیل در صورت لزوم عملیات نظامی در شهر رفح واقع در جنوب غزه را به منظور دستیابی به توافق درباره تبادل اسرا متوقف خواهد کرد.
برچسب ها: غزه ، نسل کشی ، اسرائیل
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار